برج خنک کن مدور یا چهارگوش؟

تفاوت برج خنک کننده مدور با چهارگوش

کدام برج بهتر است؟

برج های خنک کننده در ایران از لحاظ ظاهری به دو صورت مدور و یا چهارگوش ساخته می شوند. که در زیر به چند نمونه از تفاوت های این دو نوع برج خنک کن اشاره می کنیم.


   شکل ظاهری:
اولین تفاوت واضح این دو نوع برج خنک کننده در شکل ظاهری آن هاست، که در نوع چهارگوش آن به دلیل نوع ساختار برج، حداکثر استفاده از فضای موجود را می برند. ولی در نوع مدور میزان فضای پرت بیشتر است.


   نوع سیستم توزیع آب:
در برج خنک کن چهارگوش سیستم توزیع آب به صورت گرانشی بوده و نیازی به فن ندارد و آب به درستی به پکینگ ها می رسد در نتیجه راندمان برج افزایش می یابد.
اما در برج خنک کننده مدور به دلیل کلگی شکل بودن سیستم توزیع آب، به فشار پمپ نیاز است که موجب استهلاک و فرسودگی بیشتر برج خنک کننده می شود و ممکن است آب به درستی به پکینگ ها نرسد.


برج خنک کننده چهارگوش



   اتلاف آب:
در برج خنک کننده چهارگوش به دلیل وجود قطره گیر در آن، نسبت به برج مدور میزان اتلاف آب کمتری دارد.


   نوع مخزن آب سرد:
در نوع مدور مخزن آب برج خنک کننده با پیچ و مهره به هم اتصال یافته و قبل از استفاده آب بندی می شود به همین دلیل ممکن است بر اثر مرور زمان و لرزش برج محل اتصال پیچ و مهره ها ترک برداشته و آب از مخزن نشت کند.
اما در برج خنک کن چهارگوش مخزن آب سرد به صورت یکپارچه بوده و دارای کمترین میزان سوراخ کاری و پیچ و مهره می باشد که با مرور زمان دیرتر فرسوده می شود و آب از آن نشت نمی کند.


   پکینگ:
نوع پکینگ به کار رفته در برج خنک کننده چهارگوش به صورت هندسی بوده و به همین دلیل شستشوی آن راحت تر از نوع برج خنک کن مدور است و در نتیجه راندمان کاری بالاتری نیز دارد.


   صدا و میزان لرزش فن:
در برج خنک کننده چهارگوش صدا و میزان لرزش فن به صورت قابل توجهی کمتر از نوع مدور آن است.


   قیمت:
قیمت نوع مدور بیشتر از نوع چهارگوش آن است. در نتیجه خرید نوع برج خنک کننده چهارگوش بسیار مقرون به صرفه تر است.

برج خنک کننده مدور

 

نظرات

نظر شما درباره این مطلب

اطلاعات تماس با ما

نشانی دفتر طراحی و تولید: اصفهان

  همراه: 09131055386


تماس با ما