محافظت از برج خنک کننده در زمستان

اگر قرار باشد برج خنک کننده در زمستان (مخصوصا در دمای زیر صفر) نیز به فعالیت خود ادامه دهد باید به نکات زیر دقت شود.

ابتدا باید تمام لوله ها، شیرها، تشت زیرین و کلیه قسمت هایی که در معرض هوای سرد قرار دارند تخلیه شوند تا از یخ زدن آن ها در هوای سرد و زمانی که دستگاه خاموش است، جلوگیری شود. سپس نکات زیر رعایت شود:


1. گردش باز آب در برج خنک کننده
اگر قرار است برج خنک کن در دمای زیر صفر کار کند، باید با یک روش کنترل ظرفیت دمای آب خروجی از برج را بالاتر از نقطه صفر قرار داد. همچنین بازرسی منظم عملکرد دستگاه، حائز اهمیت است.
در برج خنک کن هایی که دارای بادزنهای با پره های القایی مکشی هستند، ممکن است جهت چرخش بادزن متناوباً معکوس شود تا سطوح مدخل هوا به برج، یخ زدایی شوند. برای به حداقل رساندن امکان یخ زدگی در برجهای با بادزن مکشی سانتریفوژ، باید از دامپرهای کنترل ظرفیت استفاده شود.


برج خنک کننده



2. گردش بسته آب در یک سردکننده تبخیری مدار بسته
در این نوع برج خنک کن ها با گرم نگه داشتن مایع مبدل حرارتی می توان در برابر هوای سرد از سیستم محافظت کرد.
اما چگونه این مایع را گرم نگه داریم؟
روش اول و بهترین روش استفاده از مایع ضد یخ است. به شرطی که وجود این مایع خللی در عملکرد برج ایجاد نکند.
روش دوم گرم نگه داشتن مایع مبدل حرارتی به هر نحو است. اما باید حتما در مورد مقدار این حرارت با کارخانه سازنده برج خنک کننده مشورت نمایید.
عایقکاری تمام سیستم لوله کشی ورودی و خروجی برج خنک کننده از موارد مهم دیگر نگهداری از این نوع سیستم است. همچنین نصب یک لوله تخلیه آب اضطراری در مواقعی که دمای هوا زیر صفر است و برق دستگاه قطع می شود، ضروری است.

3. آب تشت در برج خنک کن یا خنک کننده تبخیری مدار بسته
حفاظت از آب درون تشت زیرین برج خنک کننده مدار بسته در مقابل سرما و یخ زدگی بسیار مهم است. بهترین روش محافظت از آن استفاده از یک مخزن آب گرم کمکی در یک فضای گرم است.
اما این مخزن کمکی را چگونه باید گرم نگه داشت؟ معمول ترین روش گرم کردن آب درون این تشت استفاده از گرمکن الکتریکی، کویل های بخار و آب داغ غوطه ور در آب تشت می باشد. (برای اطلاع از میزان حرارت آب درون تشت کمکی باید با کارخانه سازنده برج مشورت نمایید.)
همچنین تمام خطوط و لوله های ورودی و خروجی آب به برج خنک کننده باید توسط نوار یا کابل الکتریکی عایقکاری و محافظت شوند حتی در زمان خاموشی دستگاه.

با اقتباس از کتاب سرویس و نگهداری تاسیسات ساختمان تالیف سید مجتبی طباطبایی

نظرات

نظر شما درباره این مطلب

اطلاعات تماس با ما

نشانی دفتر طراحی و تولید: اصفهان

  همراه: 09131055386


تماس با ما